13 / 10 / 2011
Pada minggu kelima ini, kami membentangkan assignment kami yang pertama. Tajuk assignment saya adalah "Sumber untuk guru dan kanak tadika dalam matematik". Saya telah post assignment ini dalam wikispaces saya iaitu "yongjelly". Jika ada sesiapa yang berminat, boleh merujuk padanya. Selain itu, saya juga telah mengetahui bagaimana mengenal pasti kanak-kanak yang mempunyai autism dan kanak-kanak yang mempunyai autism ini boleh diajar matematik dengan menggunakan i-pad.
Monday 17 October 2011
Bilik darjah masa depan saya
Bilik Darjah Masa Depan Saya
Bilik darjah yang cantik dan berwarna-warni merupakan salah satu aspek yang sangat penting untuk menarik perhatian kanak-kanak. Jika bilik darjah tersebut tidak menarik minat kanak-kanak, kemungkinan kanak-kanak tersebut tidak berminat untuk pergi ke sekolah ataupun tidak berminat untuk belajar. Oleh itu, guru-guru prasekolah harus kreatif untuk mengubah suai suasana di dalam bilik darjah.
Bagi saya sendiri, saya juga mempunyai impian terhadap bilik darjah masa depan saya. Pertama sekali, saya akan membahagikan sudut yang terdapat di dalam bilik darjah saya. Tujuan saya membahagikan sudut di dalam bilik darjah saya adalah supaya kanak-kanak dapat mempelajari pelbagai subjek mengikut minat mereka. Contoh sudut yang harus didapati di sesebuah bilik darjah adalah bahasa, matematik, sains, pendidikan moral, Islam, seni, komputer dan sebagainya.
Seterusnya, saya akan menghiaskan setiap sudut tersebut dengan bahan bantu mengajar yang sesuai untuk kanak-kanak. Walau bagaimanapun, bahan yang terdapat di dalam setiap sudut tersebut harus berwarna-warni dan dapat menarik perhatian dan minat kanak-kanak. Contohnya, bagi sudut sains, saya boleh melekatkan pelbagai gambar haiwan yang berwarna bukannya hitam dan putih sahaja. Selain itu, pokok yang ditanam oleh kanak-kanak dan akuarium yang mengandungi ikan yang dibela oleh kanak-kanak juga boleh diletakkan di sudut sains.
Di samping itu, saya juga akan meletakkan perabot dan alat elektrik di tengah bilik darjah saya. Semua barang ini harus mengikut saiz kanak-kanak. Contohnya, di tengah bilik darjah, saya akan meletakkan meja dan kerusi yang lebih kecil saiznya supaya kanak-kanak dapat menggunakannya dengan selesa semasa belajar di sekolah. Selain itu, papan putih harus digantung di hadapan bilik darjah dengan ketinggian yang sesuai dengan kanak-kanak supaya mereka boleh melihat papan putih tersebut semasa belajar. Komputer, projektor, television dan radio juga harus diletakkan di dalam bilik darjah.
Tambahan pula, saya akan melekatkan gambar kanak-kanak yang terdapat di kelas saya di dalam bilik darjah saya mengikuti tarikh hari jadi mereka. Dengan ini, kanak-kanak lain akan mengetahui rakan-rakan mereka yang terdapat di dalam bilik darjah mereka. Hal ini juga boleh mengelakkan perasaan rendah diri yang ada pada kanak-kanak apabila mereka berasa kawan-kawannya tidak mengetahui maklumatnya terutamanya hari jadi. Sebagai contoh, saya akan sentiasa membaca tarikh hari jadi kanak-kanak yang mendekati dan menyambut hari jadi mereka bersama-sama rakan-rakan mereka pada hari jadi mereka.
Selain itu, senarai nama pelajar yang terdapat di dalam kelas saya juga akan dilekat di dalam bilik darjah. Saya akan menghiaskan sudut yang mempunyai nama-nama pelajar saya dengan cantik. Dengan ini, kanak-kanak akan berasa kepentingan mereka di dalam kelas mereka dan tidak akan berasa disingkirkan. Sebagai contoh, mereka akan memainkan peranan mereka di dalam kelas kerana mereka akan berasa mereka merupakan sebahagian daripada kelas mereka.
Jam yang besar dan jelas juga harus digantungkan di hadapan bilik darjah. Dengan ini, saya boleh mengajar pelajar-pelajar saya bagaimana melihat jam sementara memelihara sikap mereka yang mementingkan masa dalam kehidupan mereka. Contohnya, jam yang digantung di depan kelas harus besar supaya kanak-kanak yang duduk di belakang kelas dapat melihat dengan jelas.
Sementara itu, hasil kanak-kanak juga harus diletakkan di sudut-sudut yang tertentu. Cara ini merupakan sejenis motivasi yang diberi oleh guru kepada pelajar-pelajarnya. Contohnya, hasil kerja kanak-kanak akan mempaparkan di dalam kelas supaya mereka akan terus berusaha manakala kanak-kanak lain juga akan berusaha bersungguh-sungguh selepas melihat hasil kerja rakan-rakan mereka.
Akhir sekali, kebersihan di dalam bilik darjah juga sangat penting. Bilik darjah yang bersih dapat membekalkan suatu suasana yang selesa untuk kanak-kanak belajar. Kebersihan juga dapat memastikan kesihatan kanak-kanak. Contohnya, bilik darjah yang kotor akan menyebabkan kanak-kanak mudah sakit. Jika keadaan ini berterusan, kemungkinan besar perangai kanak-kanak tersebut akan berubah seperti pengotor atau pemalas.
Kesimpulannya, bilik darjah yang harmoni dapat melahirkan generasi yang berkualiti. Untuk memajukan pendidikan di Malaysia, para guru harus mengutamakan bidang-bidang yang disebut. Saya juga akan berusaha untuk menghasilkan bilik darjah yang bermutu dan cemerlang.
Internet Dan Pengajaran~Minggu 4 (Perasaan)
6 / 10 / 2011
Pada minggu keempat ini, pensyarah kami telah menjemput seorang guru menengah yang pakar dalam "Second Life". Beliau telah mengajar kami kebaikan "Second Life" ini dalam pengajaran dan pembelajaran. Beliau juga telah mengajar kami cara bermain "Second Life" ini. Rupa-rupanya "Second Life" ini begitu menarik dan boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran. Pelbagai aktiviti pengajaran dan pembelajaran dijalankan di dalam dunia komputer dan internet ini. Sungguh mengagumkan.
Pada minggu keempat ini, pensyarah kami telah menjemput seorang guru menengah yang pakar dalam "Second Life". Beliau telah mengajar kami kebaikan "Second Life" ini dalam pengajaran dan pembelajaran. Beliau juga telah mengajar kami cara bermain "Second Life" ini. Rupa-rupanya "Second Life" ini begitu menarik dan boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran. Pelbagai aktiviti pengajaran dan pembelajaran dijalankan di dalam dunia komputer dan internet ini. Sungguh mengagumkan.
Subscribe to:
Posts (Atom)